Ron
2/5
Ik ga hier vaak met gemengde gevoelens naar buiten. Niet vanwege hun goede vleesafdeling,hun ruime keus op de broodafdeling of de verschillende streekproducten die je op bijna elke afdeling wel kunt vinden. Het is het verdienmodel wat er soms zo dik bovenop ligt. Zo heb ik nog niet eerder meegemaakt dat je aan de kassa ineens 10 cent extra mag betalen voor het plastic zakje waar het product in zit. Een soort van afvalstoffenbijdrage die ik ook al betaal aan de Gemeente voor mijn afval. Een tegenvaller voor wie met gepast geld een zakje hutspot groenten komt halen. Want dat zakje van 1,80 kost aan de kassa ineens 1,90. Terwijl je juist hierheen kwam omdat hetzelfde zakje bij de AH voor 1,90 in de folder stond. Blijkbaar heeft AH het zakje al in de prijs verkocht werkt maar uiteindelijk zijn beide concurrenten net zo duur. Er zit voor mij als klant ook geen logica achter. De ene plastic verpakking wordt wel doorbelast maar de andere weer niet, vaag.
Er is ook een zelfscankassa. Die was echter al snel gesloten vanaf 18 uur, terwijl dat voor veel werkende mensen juist een uitkomst was rond het spitsuur. Misschien werd er teveel gestolen, maar vergeleken met de concurrentie is deze zelfscanpost bijzonder compact ingericht en dus heel goed te overzien. Maar dat kost dan wel een werknemer die voor heel weinig fysieke output en nog minder tastbare winst toch volledig betaald mag worden. Waar alle grote winkels steeds minder kassa's tegenover meer zelfscanpunten prefereren lijkt het erop dat deze winkel vooral spijt heeft van de aanschaf van deze zelfbedieningspunten. Er loopt ook veel personeel rond, veel langzittend personeel ook. Bekenden van de vorige eigenaren die blijkbaar bij de overname waren inbegrepen. Die moeten allemaal betaald en aan het werk gehouden worden. Vier zelfscan kassa's betekent drie cassieres die minder te doen hebben. En ik ben ook wel voor het stukje persoonlijke aandacht zoals bij een bemande kassa. Het is misschien ook wel gezellig. Maar hier hebben de dames het net te vaak vooral heel gezellig met elkaar. Zo onbeschoft dat je als klant totaal genegeerd wordt door een dame die volop interactie heeft met de collega achter je. Of voor je of zelfs met de collega die achteraan bij de bloemen staat. Alle sociaal gewenste standaard zinnen worden er tussendoor uitgeknepen op een manier die je doet beseffen dat je voor deze dame minder dan niets betekent. En het ergste is dat dit met name bij de oude garde de overhand lijkt te hebben. Duidelijke gevalletjes van het-zal-mijn-tijd-wel-duren. Het zal voor de bedrijfsvoering ook niet makkelijk zijn wanneer je met zoveel vaste krachten bent opgescheept na een overname. Je komt er niet zo makkelijk en goedkoop vanaf bedenk ik me zo. Dus dan maar wat meer geld zien te maken door wat soep uit blik over te gieten in een plastic beker om dat vervolgens als vers gemaakt voor het driedubbele te verkopen. Maar ook die winkel lijkt niet aan de verwachte opbrengst te kunnen voldoen. Al met al is het een winkel met een nare nasmaak.