Jesse Moeleker
1/5
Eind januari een volkswagen transporter gekocht met zo rond de 27770 km op de teller. Ik als startende ondernemer was op zoek naar een werk en privé bus. Er werd mij verteld dat deze hoogst waarschijnlijk nog wel 100.000 km zonder al teveel grote problemen rond zou kunnen rijden.
De motor tikte wel wat maar hier was niets mee aan de hand, de banden waren richting de versleten kant maar konden er nog mee door.
Het olieverbruik was vanaf het begin af aan al redelijk aan de hoge kant. Dit begon wel erg snel te gaan want na een paar weken ging het lampje al branden. Afijn, zoiets kan gebeuren, 'misschien heeft de garage hem niet met volle olie afgeleverd?'.
Na hem goed bijgevuld te hebben ging het lampje na een tijd weer branden... Dit gebeurde vaker, uiteindelijk naar een garage in de buurt gegaan, die heeft hem tot de max gevuld, na 700 km ging het lampje weer branden, zo een 1 liter op de 300/400 km.
Zodoende terug naar autobedrijf Slager, na 5000 km gereden te hebben en 5 maanden verder te zijn.
De turbo was stuk, er spoot zomaar olie uit. Een stuk van de turbo was in de motor gekomen en veroorzaakte het getik (wat door de maanden heen erger was geworden) en de motor zou het binnenkort begeven, oftewel: auto is total loss verklaard.
Dan denk je: tsja... hier valt wel een mooie deal te sluiten, deze man hoorde het getik toch ook wel voordat hij hem te koop zette? Nee hoor, ik kreeg niets aan garantie, niets aan een mooie aanbieding, helemaal niets. Nouja, niets?....
Er werd mij een 'mooi' aanbod gedaan. Voor 'maar' rond de 4000 euro kon ik een 'nieuwe' volkswagen transporter kopen met 'maar' een ruime 4 ton op de teller! Wat een aanbod... (incl. inruilkosten van mijn vorige auto waar ik 750 voor zou krijgen terwijl ik hem voor 4500 had gekocht!)
Uiteraard niet akkoord gegaan met dit aanbod. De BOVAG gebeld maar helaas, juridisch gezien stond ik zwak aangezien bij de koop geen garantie was opgenomen en ik hem bedrijfsmatig gebruikte waardoor ik buiten de wettelijke particuliere regels viel. Geen garantie dus en vrijwel zeker buitenspel.
Als je dacht dat het nog erger kon? Ja hoor, dat kon!
Meneer Peter zou de auto weer terug in elkaar zetten en daarna zou ik hem mee kunnen nemen. Ik met mijn vrouw en zoontje van 1 en 2 maanden buiten wachten, en wachten... Na een tijd wachten maar is vragen of hij al klaar was. Ja hoor, het was klaar maar meneer ging eerst koffie drinken en moest daarna nog wat papieren in orde maken, of ik nog een hele tijd zou willen wachten? Ik zou ook niet naar huis mogen rijden met deze auto, dat is onverantwoord en niet op ons risico! Ik zou je maar laten ophalen door iemand, wij brengen je niet...
Mijn vrouw is maar onze zoon in slaap gaan wandelen in de kinderwagen en ik heb gewacht. Na een hele tijd had meneer koffie gedronken en de papieren in orde gemaakt.
Ik moest een papier tekenen waarop stond dat zij hun handen ervanaf zouden trekken en ergere schade niet voor hun rekening zou zijn en ik hun 'aanbod' had afgeslagen. Ik kon weinig anders dan naar huis rijden, waardoor zij kunnen zeggen: ja maar die schade: je had ook nooit naar huis moeten rijden!
En het ergste is nog wel dat ik op hun advies naar hen toe ben gereden terwijl ik zei dat hij zo vreselijk veel olie verbruikte, dat is wel een beetje krom toch?...
Maargoed, ik naar huis gereden om deze vreselijke meneer nooit meer te hoeven zien. De auto naar een andere garage opgehaald om in te ruilen tegen een andere werkbus. Deze garagehouder zei het volgende toen hij hem kwam ophalen:
- er zijn twee aandrijfassen kapot, dit kan nooit en nooit dat dit nog niet zichtbaar was bij verkoop, 5000 km en 5 maanden geleden.
- De vier banden zullen niet door de keuring komen en zijn bekeuringswaardig, zo had hij de auto nooit mogen verkopen.
- De tikkende motor had een normale monteur sowieso moeten horen en naar moeten kijken, het kan niet anders dan dat ze dit al wisten bij de verkoop.
kortom: een ongekende naaistreek wat met een -10 nog een te hoog cijfer zou hebben.